Tennislöften från Närpes spelar i WaTC sommarserien 2015

3.8.2015

Isac Lindén och Jonathan Ånäs är två av de mest lovande tennisjuniorerna i landet. 14-åringarna har redan fina meriter i bagaget och hoppas på att det ska bli fler.Tennisplanen vid Aaltoparken i Roparnäs är nyvattnad och redo för spel. Jonathan Ånäs och Isac Lindén har kommit från Närpes för att spela tennis i Vasa. I Närpes finns få tennisspelare i samma ålder, därför är pojkarna tvungna att ta sig till Vasa där det finns mer träningssällskap.

– Det är viktigt att pojkarna får variation och får spela mot olika personer och på olika underlag. För att utvecklas behöver man möta olika motståndare även på träning, säger pojkarnas tränare Bo-Erik Sirén. Men vi backar tillbaka till början. Orsaken till pojkarnas tennisspelande kan världsstjärnan Roger Federer ta åt sig en del av äran för.

– När jag var runt åtta år tittade jag på TV, såg Federer spela och blev intresserad av tennis. En månad efter det köpte jag en tennisklubba och drog med mig Jonathan. Det var så vi började med tennisen, säger Lindén. Sedan dess har pojkarna spelat tennis med föreningen Träff i Närpes. Numera spelar pojkarna också seriematcher med Wasa Tennis Club.

Trots sina unga år har pojkarna redan hunnit knipa fina placeringar i större tävlingar. Ånäs värderar sitt FM-silver i 14-årsklassen högst medan Lindén har en vinst i Junior Grand Prix (JGP) i klassen under 12 år som han är extra stolt över.

– Ånäs är rankad som tredje bäst bland Finlands tennisspelare i 15-årsklassen medan Lindén är på en nionde plats. Det är fantastiskt att det i lilla Närpes finns två spelare som kan mäta sig med landstoppen i sin åldersklass, säger Sirén.

Pojkarna spelar också ofta matcher tillsammans, en så kallad dubbel. Där har de nått framgångar med många silver och bronsmedaljer i JGP. Ett guld har de också vunnit. JGP ordnas sex gånger varje år. I tävlingen får endast landets 40 bästa tennisspelare delta, så det finns viss konkurrens. I år spelar Ånäs och Lindén i 16-årsklassen, så många av motståndarna är ett år äldre. Killarna kommer fortsätta spela så länge det går bra.

– Vi får se hur det börjar gå. Jag vill hålla på så länge jag utvecklas och går framåt, säger Lindén.

– Killarna tränar och kämpar för att hållas på landslagsnivå så länge de kan, säger Sirén.

Spelet blir tuffare i och med att pojkarna tar steget upp i en högre åldersklass.

– Det är stor skillnad mellan 14 och 16. Spelet blir offensivare och kraftfullare och man måste träna mera fysiskt, säger Sirén. Pojkarna tränar ändå hårt redan nu, så en allt för stor utmaning blir en äldre åldersklass ändå inte.

I dag och i morgon befinner sig pojkarna i Uleåborg för att spela två seriematcher. Killarna hoppas på att kunna utöka sin meritlista ytterligare.

"Text Lilian Hellström Vasabladet 15.07.2015"