Finnish Tourin palkintorahat kasvavat kaudelle 2017: "Tämä on ainoa oikea steppi"

28.12.2016

Harri Heliövaaran kalenterissa 2017 on punakynällä merkattuna seitsemän viikonloppua. Finnish Tourin osakilpailut kiinnostavat entistä ammattilaispelaajaa aiempaa enemmän, koska palkintosummat nousevat niissä merkittävästi, yli kaksinkertaisiksi 2016 verrattuna. - Tämä on todella hienoa asia, FT nostaa selvästi profiiliaan, Heliövaara sanoi sisäkenttien SM-kisojen alla. Miesten puolella yksittäisen FT-kisan voittaja saa 2 000 euroa ja naisten puolella 1 000 euroa (SM-kisoja lukuun ottamatta, niissä palkintorahat yhtä suuret kuin miehillä). Esimerkiksi miesten 15 000 dollarin Futures-ammattilaiskisan voittaja saa noin 2 000 euroa eli FT nousee kertaheitolla pienten ammattilaiskisojen tasolle voittajan kuittaamissa rahoissa. Lisääntyneen palkintorahan lisäksi kisojen määrä nousee yhdellä verrattuna vuoteen 2016. Ensi vuonna kisoja pelataan seitsemän, joista kaksi on SM-kisoja. Lisääntynyt palkintoraha kotimaassa antaa mahdollisuuden rahoittaa omaa harjoittelua. Nuori pelaaja voi ammattilaisuransa alussa rakentaa kilpailukalenteriaan ja budjettiaan enemmän kotimaisten kilpailujen varaan. - Esimerkiksi nuori voisi pelata vuodessa 15 kisaa ulkomailla ja 15 kotimaassa. Jos pysyt kansallisella tasolla vähän pidempään, olet valmiimpi kansainvälisiin koitoksiin, Heliövaara sanoi. Heliövaaran oma ammattilaisura vei hänet parhaimmillaan sijalle 194. Nyt 27-vuotiaana hän on edelleen erinomainen mittatikku ammattilaisurasta haaveilevalle nuorelle pelaajalle, kuten Tampereen sisä-SM-kisojen tuore voitto osoitti. Jos pysyt kansallisella tasolla vähän pidempään, olet valmiimpi kansainvälisiin koitoksiin. Harri Heliövaara Liitto maksaa kolmanneksen Tennisliitto tavoittelee FT:n kisoihin myös aiempaa enemmän tasokkaita ulkomaalaispelaajia. Esimerkiksi miesten kaaviossa voi olla jopa kahdeksan ulkomaalaista mukana. - Tätä kautta saamme entistä kovempia otteluita, ja se on tavoitteemme. Tämä on ainoa oikea steppi ottaa, Tennisliiton toimitusjohtaja Teemu Purho sanoi. Kisoja on myös pyritty rytmittämään hyvin ulkomaalaisten kannalta. Ajatuksena on esimerkiksi se, että Suomessa pelattavan Futures-ammattilaiskisan jälkeisellä viikolla olisi Finnish Tourin kisa. - Seurat ovat lähteneet tähän FT:n profiilinnostoon todella hienosti mukaan. Esimerkiksi Vaasassa Seppo Itänen on järjestänyt pelaajille jopa majoituksia, Purho kiitteli. Liitto maksaa palkintopotista kolmanneksen, järjestävät seurat sponsoreineen loput. Masters harkinnassa Monille pelaajille FT:n kehitys on erinomainen asia. Tosin koviin kansainvälisiin koitoksiin pyrkivät junioripelaajat joutuvat jättämään houkuttelevammaksi muuttuvan FT:n melkein kokonaan väliin. Esimerkiksi Emil Ruusuvuori lähtee heti vuodenvaihteen jälkeen maailmalle, muun muassa pelaamaan uransa ensimmäistä Grand Slam –turnausta Australiaan. Kauden mittaan FT:n kisat saattavat hänen kaltaisessaan tapauksessaan jäädä muutamaan. Liitolla on vielä suunnitelmia kehittää Finnish Touria. - Jonkinlainen vuoden lopun Masters-kisa on harkinnassa. Siihen pitäisi löytää hyvä pelipaikka ja -formaatti, Purho mietti. Finnish Tour on oiva tapa päästä kokeilemaan tasoaan ammattilaiskilpailussa, sillä jaossa on villejä kortteja kotimaassa järjestettäviin ITF Futures -turnauksiin. (STL, Tennislehti 8/2016)