Niklas-Salminen Patrik TaTS ja Milka-Emilia Pasanen TaTS Finnsh Tour 1. osakilpailu, IV Wasa Open voittajia 23.04.2017

24.4.2017

Tennis Centerissä pelattiin viikonvaihteessa Finnish Tour ja IV Wasa Open-turnaus. Finnish Tour on järjestetty maassamme vuodesta 2003. Se on avointen luokkien kilpailusarja, jossa kussakin kisassa jaetaan rahapalkintoja. Eniten turnauksessa pisteitä keränneet pelaajat palkitaan vuoden lopussa.

Järjestävän seuran Wasa Tennis Clubin puheenjohtaja Seppo Itänen kertoi, että turnaukseen osallistui 32 mies- ja 16 naispelaajaa.

- Finnish Tour järjestettiin Vaasassa nyt neljännen kerran, Itänen kertoi.

Hänen mukaansa turnauksen tarkoitus on nostaa Suomen tenniksen tasoa.

- Tavoitteena on järjestää hyvätasoisia kisoja ja antaa nuorille mahdollisuus kehittyä hyviksi pelaajiksi. Miesten sarjassa muun muassa voittaja palkittiin 2000 eurolla. Toinen finalisti tienasi 1000 euroa. Naisten loppuottelussa voittaja sai 1000 euroa ja häviäjä 500 euroa. Kaikkiaan rahapalkintona oli jaossa 7500 euroa.

Miesten tiukassa finaalikamppailussa kohtasivat Suomen ja turnauksen rankingykkönen 20-vuotias tamperelainen Patrik Niklas-Salminen ja kuusi kertaa aiemmin Finnish Tourin voittanut 36-vuotias Lauri Kiiski. Loppuottelu päättyi erin 7-6 ja 6-4 Niklas-Salmisen hyväksi.

- Aloitin ottelun aika hyvin. Johdin sitä avauserässä 4-1. Minulle tuli ottelussa muutama helppo kämmenvirhe, eikä minulta löytynyt sitä tarvittavaa aggressiivisuutta, Niklas-Salminen kertasi.

- Toisessa erässä pelasin vähän vapautuneemmin ja olin aggressiivisempi, mikä toimi tosi hyvin.  ATP-listalle sijalle738 sijoittuva Niklas-Salminen tähtää tulevaisuudessa ammattilaisena menestykseen maailman kentillä.

- Sain lukion opiskelun päätökseen. Nyt tennis on ihan täyspainoista. Totta kai on vielä paljon töitä tehtävänä, päättelee Helsingissä asuva Tampereelta lähtöisin oleva Niklas-Salminen.

Naisten loppuotteluun tiensä selvittivät Suomen ranking nelonen ja turnauksen rankingykkönen 19-vuotias Milka-Emilia Pasanen. Hän voitti finaalissa 13-vuotiaan Emilia Hartmanin erin 6-0 ja 6-1. Aloitin tenniksen pelaamisen 8 –vuoden ikäisenä. Osallistuin kilpailutoimintaan kaksi vuotta myöhemmin, Pasanen kertoo. Tamperelainen Pasanen harjoittelee tiiviisti.

- Minulla on harjoitukset kuusi kertaa viikossa. Kyllähän siihen menee aikaa, mutta kun multa loppui koulu, on enemmän aikaa panostaa tennikseen. Katsotaan nyt jatkossa miten lajin parissa kulkee ja mitä jatko-opiskelun suhteen teen. Täytyy sitä kautta lähteä menemään, Pasanen näkee.

( Juhani Jokinen , Pohjalainen)