Toppresultat för Isac Linden och Jonathan Ånäs i Åbo A-Klass i en lördagsturnering

29.9.2017

Onsdag, september 27, 2017 - 09:53

Isac Linden och Jonathan Ånäs är igång med höstsäsongen. I en lördagsturnering för A-klass spelare belade Lindén en semifinalplats och Ånäs tog sig ända till final bland 28 deltagare från hela landet.

Åbo turneringen har ett speciellt format där deltagarna får spela många korta matcher under en enda dag. Matcherna börjar vid 2 lika och tiebreak till sju spelas redan vid 5-5. Tredje set spelas som matchtiebreak till tio. Spelarna blir inte utslagna förrän de spelat tre matcher.

A-klassen är den högsta kategorin av tennisspelare i Finland, efter landslagsnivån. Isac Lindén var seedad och vann två matcher. Den första vann han klart och i den andra kämpade han till sig seger efter att första ha vunnit andra set i tiebreak och sedan tagit det avgörande matchtiebreaket med nervpirrande 15-13. Därmed var han i semifinal mot Roni Rikkonen. Tammerforsbon var först seedad i turneringen och vann än en gång över Lindén med 6-2,6-3.

Jonathan Ånäs börjar komma till ett läge där hans gedigna träning börjar komma till sin rätt. Han var oseedad i Åbo och vann två matcher med 2-0 i set. Mot lovande Iiro Vasa från Åbo satt det sedan hårt åt, men Ånäs gjorde en stark upphämtning. Genom att ta 8 poäng i rad vann han med 6-2,3-6,10-4. Ärkerivalen Mikael Martikainen har de två senaste åren vunnit praktiskt taget varje möte mellan de två. I Åbo blev det en synnerligen jämn match där Ånäs vann första set på tiebreak varefter Martikainen svarade med att ta andra set på samma sätt. I tredje set låg Ånäs under med 0-4, men lyckades igen ta upp och förbi till seger. Siffrorna skrevs 6-5,5-6,10-7

I finalen vann sedan Roni Rikkonen över Jonathan Ånäs med 6-2,6-3, dvs. exakt samma siffror som mot Isac Lindén i semifinalen. Därmed kan det konstateras att båda Närpespojkarna fick värdefulla rankingpoäng och nu har bra flyt i sin tennis. I Åbo lyckades de också både göra starka upphämtningar ur underläge och vinna de viktiga avgörande bollarna.

Bosse Siren