Pertti Mandellille pronssia MM-kisoissa Floridassa

16.5.2022

Wasa Tennis Clubia edustava Pertti Mandell saavutti parinsa Joakim Bernerin kanssa nelinpelissä pronssimitalit 7-14.5.2022 West Palm Beachissä Floridassa pelatuissa maailmanmestaruuskilpailuissa M55 – sarjassa. Kyseessä on kautta aikain ensimmäinen MM-mitali tenniksessä vaasalaisen tennisseuran edustajalle.

Matkalla pronssille kaatui ensin brasilialaispari Eduardo Castro / Marcelo Luiz Correa luvuin 6-1, 6-3. Seuraavalla kierrokselle pari Berner/Mandell voitti viidenneksi sijoitetun unkarilaisparin Laszlo Eke / Zsolt Kovats luuvin 6-4, 1-6, 10-7.

Puolivälierissä vastaan asettui saksalaispari (4. sijoitettu) Henrich Blase / Karsten Braasch, joista Braasch oli entinen ATP-tason huippupelaaja. Braaschin korkein taso ATP-rankingissa kaksinpelissä on ollut 38. ja nelinpelissä 36. Braasch voitti urallaan kuusi ATP-turnausta nelinpelissä. Berner/Mandell eivät kuitenkaan kuvia kumarrelleet, vaan kaatoivat hyvän, tasaisen peliesityksen jälkeen saksalaiset ansaitusti luvuin 5-7, 7-5, 10-4.

Valitettavasti Joakim Bernerin takareisivamma ei antanut suomalaisille mahdollisuutta tavoitella paikkaa loppuottelussa, vaan Berner/Mandell joutuivat välierässä antamaan luovutusvoiton (wo). Kotiin tuomisina oli kuitenkin MM-pronssimitalit.

Kaksinpelissä 19. sijoitettu Mandell oli suoraan toisella kierroksella ja voitti perulaisen vastustajansa Walter Heilbrunn Rodrigon yli kolme tuntia kestäneessä ottelussa luvuin 6-7 (2), 6-2, 7-5. Kolmannella kierroksella 32 parhaan joukossa vastaan asettui kisan kuudenneksi sijoitettu maailmanlistan kahdeksas espanjalainen Carlos Costa Bou. Espanjalaisen painavat peruslyönnit ja parempi tuntuma pelialustana olleeseen
massakenttään oli kuitenkin tällä kertaa liikaa Mandellille. Toisen erän hyvästä taisteluista huolimatta Costa Bou eteni seuraavalle kierrokselle voittoluvuin 6-1, 6-3.

Kuitenkin ennen kisaa M55 maailmanrankingissa kaksinpelissä sijalla 87 ollut Mandell nostaa kolmannen kierroksen saavutuksellaan rankinginsa maailmassa sijan 60 tuntumaan.